WPŁYW AKTYWNOŚCI RUCHOWEJ NA ZDROWIE I ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Nasze dzieci rzadko, niestety uprawiają sport. Najczęściej uczestniczą jedynie w lekcjach wychowania fizycznego w szkole, co jest stanowczo za mało, aby ich rozwój przebiegał prawidłowo, bowiem korzyści jakie daje młodym ludziom aktywność ruchowa są bardzo duże.
Korzyści z aktywności ruchowej nie sposób przecenić. Dzięki regularnym ćwiczeniom młody człowiek jest w dobrej kondycji i rzadziej łapie infekcje. Ma przy tym silne kości, mięśnie i zdrowe stawy. Co więcej, ruch zapobiega także nadwadze, cukrzycy typu 2 oraz nadciśnieniu tętniczemu. To również wspaniałe lekarstwo na codzienne stresy i kłopoty z koncentracją.
Ruch kształtuje prawidłową postawę dziecka, rozwija takie cechy motoryczne, jak zwinność, zręczność, gibkość, szybkość, siłę i wytrzymałość. Uczy niezbędnych w życiu umiejętności ruchowych. Poprzez odpowiednie dawkowanie ruchu (szczególnie na świeżym powietrzu) zwiększa się odporność fizjologiczna. Znaczenie aktywności ruchowej dla rozwoju organizmu przejawia się również w sferze psychicznej i społecznej, gdyż pozwala wyrabiać cechy, które są niezbędne w życiu dorosłego człowieka takie, jak równowaga emocjonalna, hart psychiczny i odporność na stresy.
W dzisiejszych czasach człowiek niewiele czasu poświęca na sport i rekreację fizyczną. Aktywność ruchowa, sport i rekreacja jest ściśle powiązana z naszym zdrowiem. Istnieje konieczność harmonijnego i racjonalnego rozwoju człowieka od dzieciństwa po wiek dojrzały, potrzebna jest stała troska o pełny rozwój fizyczny, umysłowy i duchowy człowieka.
Niestety w obecnych czasach dziecko odpoczywa najczęściej przed telewizorem lub komputerem, dlatego zmotywujcie je państwo, aby wsiadło na rower, pojeździło na rolkach, czy pobiegało za piłką. Niewykluczone, że syn czy córka złapią dzięki temu sportowego bakcyla i zapragną trenować siatkówkę albo grę w kosza na zorganizowanych zajęciach, np. w sportowym klubie.
Istnieje wiele form i płaszczyzn związanej z aktywnością ruchową zarówno dzieci, jak i dorosłych. Zaliczyć do nich można gry i zabawy ruchowe oraz zabawy rekreacje. Gry i zabawy ruchowe wiążą się z wykonywaniem ruchów, wymagających szybkości, zręczności i wysiłku. Zaspokajają one naturalną potrzebę ruchu dziecka, zapewniając mu harmonijny rozwój psychiczny i fizyczny. Wskazane formy aktywizacji wdrażają do czynnego wypoczynku, uczą też współdziałania i szlachetnej rywalizacji.
Każde pokolenie posiada swój specyficzny system wartości. Dotyczy to również aktywności ruchowej. Należy dać młodemu pokoleniu szansę posiadania własnych form aktywności ruchowej. Muszą one odpowiadać potrzebom i wyobrażeniom młodego pokolenia, a jednocześnie muszą być zgodne z aktualnymi tendencjami, dążeniami i wymogami życia społeczno-kulturalnego. Wiek dorastania jest bardzo dobrym momentem, aby zachęcić do takich właśnie form aktywności ruchowej. Potrzebne są odpowiednie warunki do aktywności fizycznej dzieci i młodzieży, by w ruchu, ćwiczeniach, grach sportowych znajdowali naturalne wsparcie dla swego rozwoju, by wdrożeni w zdrowy styl życia zwiększali szansę na dobry start w dorosłe życie.
Organizm człowieka genetycznie zaprogramowany został na aktywny styl życia. Ruch jest biologiczną potrzebą organizmu ludzkiego. Zmiany, jakie w nim zachodzą pod wpływem systematycznej aktywności ruchowej są ogromne. Wiele z nich objawia się na pierwszy rzut oka. Są to prosta, szczupła sylwetka, lepsze umięśnienie, sprężysty chód, brak objawów zmęczenia przy pracy fizycznej, lepsze samopoczucie w dniach, w których inni czują się gorzej.
Wychowanie fizyczne i sport są również czynnikami wspomagającymi rozwój u dzieci i młodzieżycech o charakterze społeczno – wychowawczym: uczy dokonywania wyboru i krytycznego patrzenia na siebie oraz podporządkowania celów jednostki celom grupy; uczy właściwie przeżywać sukcesy i porażki; uczy dyscypliny; kształci życzliwy stosunek do ludzi; przyczynia się do wzrostu zainteresowania współzawodnictwem, ale też i współdziałaniem; kształci silną wolę; uczy konsekwencji w osiąganiu celów; wpływa na prawidłowe kształtowanie się takich cech psychicznych, jak: refleks, inteligencja – prawidłowe rozumowanie, poprawna ocena sytuacji, zdolność przewidywania i podejmowania decyzji; wpływa na samodzielność, inicjatywę itd.
Jak więc widać aktywność fizyczna ma wręcz zbawienny wpływ na zdrowie i rozwój człowieka. Niewątpliwie w-f w szkole daje takie możliwości i częściowo zaspokaja potrzeby ruchowe młodych ludzi. Niestety niektórzy uczniowie z różnych przyczyn unikają udziału w zajęciach fizycznych, a ich stosunek do ruchu i wysiłku fizycznego jest niechętny. Świadczy to o niskim poziomie świadomości co do roli aktywności ruchowej w życiu. Dlatego zachęcajcie państwo swoje pociechy do wyrabiania nawyku ruchu, aby dbały o swoje ciało, sprawność i zdrowie przez całe życie.