PROGRAM ZAJĘĆ ŚWIETLICOWYCH
ŻEGNAMY WAKACJE I WITAMY SZKOŁĘ. Powitanie dzieci, zapoznanie z regulaminem i rozkładem zajęć świetlicowych. Wakacyjne wspomnienia – opowiadanie przeżyć z wakacji, prezentacja wakacyjnych pamiątek. Wrażenia dzieci związane z pójściem do szkoły. Adaptacja świetlicy szkolnej, wykonanie dekoracji, gazetek ściennych, porządkowanie szafek.
NASZE BEZPIECZEŃSTWO. Rozmowy na temat bezpieczeństwa w drodze do szkoły i właściwego zachowania się na ulicy. Poznajemy podstawowe znaki drogowe. Praca plastyczna związana z ruchem drogowym. Wycieczka po okolicy utrwalająca zasady ruchu drogowego. Gry edukacyjne.
WZBOGACAMY WIEDZĘ O WARSZAWIE. Wyszukiwanie zdjęć, ilustracji i informacji związanych z nasza stolica w czasopismach i internecie. Przypominamy sobie legendy warszawskie. Praca plastyczna dotycząca Warszawy.
KSIĄŻKI NASZYMI PRZYJACIÓŁMI. Oglądanie ulubionych książek przyniesionych przez dzieci. Rozmowy na temat roli książki w naszym życiu. Odwiedziny w bibliotece szkolnej. Nauka okładania książek. Wykonanie zakładek do książek. Wspólne czytanie książek – wykonanie ilustracji do wybranej książki.
WITAMY JESIEŃ. Rozmowy na temat zmian w przyrodzie, jesienne zbiory warzyw i owoców. Wykonanie postaci z warzyw i owoców, biżuterii z materiałów przyrodniczych. Wycieczka do sadu, ogrodu. Wykonanie surówki lub sałatki. Wykonanie kompozycji i róż z jesiennych liści. Wykonanie jesiennych dekoracji świetlicy szkolnej.
NASZA PANI. Rozmowy o pracy nauczyciela. Wypowiedzi dzieci na temat swojej pani – opis wyglądu, cech charakteru, upodobań. Wykonanie upominków dla nauczycieli. Malujemy portret naszej pani – rysunek kredką.
LAS JESIENIĄ. Wyszukiwanie zdjęć i ilustracji jesiennego lasu. Wycieczka piesza do lasu. Las jesienią – praca farbami. Jesienne zabawy i piosenki przy muzyce. Poznajemy grzyby, zioła i owoce lasu. Jesienne drzewo - praca plastyczna z materiałów przyrodniczych.
PAMIĘTAJMY O TYCH, KTÓRZY ODESZLI. Uświadomienie dzieciom zjawiska przemijania czasu. Przypominamy tradycje obchodzenia Święta Wszystkich Świętych i Zaduszek. Pamięć o poległych – rozmowy. Pamięć o bliskich – wycieczka na pobliski cmentarz, porządkowanie grobów bliskich, zapalenie zniczy, modlitwa. Zwrócenie uwagi na powagę miejsca i właściwe zachowanie się na cmentarzu.
POZNAJEMY HISTORIĘ NASZEJ MIEJSCOWOŚCI I POLSKI. Rozmowy na temat święta Niepodległości. Śpiewanie piosenek patriotycznych. Wizyta w bibliotece – zbieranie informacji i naszej miejscowości, regionie i szkole. Wycieczka szlakiem wydarzeń i zabytków w Pruszynie.
PRZYGOTOWUJEMY SIĘ DO ZIMY. Spacery tematyczne. Rozmowy na temat zmian zachodzących w przyrodzie, przygotowań zwierząt i ludzi do zimy. Przygotowanie sałatki z warzyw. Jesienny ubiór – omówienie potrzeby cieplejszych ubrań. Zapadanie zwierząt w sen zimowy.
DBAMY O WŁASNE ZDROWIE I BEZPIECZEŃSTWO. Pogadanki na temat zasad racjonalnego odżywiania się. Układanie zdrowego jadłospisu. Poznajemy zawartość szkolnej apteczki. Przygotowanie kanapek. Wykonanie gazetki tematycznej. Redagujemy list do chorej koleżanki.
ANDRZEJKI. Zbieranie informacji o tradycjach andrzejkowych. Omówienie rodowodu „Andrzejek”. Wykonanie tematycznych dekoracji świetlicy. Słuchanie muzyki z opery „Straszny Dwór” – wykonanie pracy plastycznej do muzyki S. Moniuszki. Wspólny wieczór zabaw, wróżb, tańców.
MIKOŁAJKOWE NIESPODZIANKI. Rozmowy o sprawianiu przyjemności innym, sposoby przekazywania upominków. Wykonanie drobnych upominków dla najbliższych. Nauka piosenek tematycznych. Praca plastyczna z Mikołajem technika dowolną.
POMÓŻMY ZWIERZĘTOM PRZETRWAĆ ZIMĘ. Opowiadanie o życiu zwierząt w porze zimowej, dokarmianie. Poznanie gatunków ptaków zostających na zimę. Poznajemy rodzaje karmników dla ptaków i równych zwierząt. Próba wykonania własnego karmnika. Malowanie farbami zimowego pejzażu. Stworzenie własnych zimowych puzzli.
PRZY WIGILIJNYM STOLE. Rozmowy o zwyczajach i tradycjach związanych z Bożym Narodzeniem. Rozbudzanie radosnego nastroju, słuchanie i śpiewanie kolęd. Wykonanie ozdób choinkowych, kart świątecznych, stroików i dekoracji bożonarodzeniowych świetlicy szkolnej. Układanie życzeń świątecznych i noworocznych. Rozmowy na temat tradycji Wigilijnych – łamanie się opłatkiem, sianko pod obrusem, 12 potraw na stole wigilijnym, itp. Pieczenie świątecznych pierniczków. Rozmowy na temat bezpiecznego spędzania nocy Sylwestrowej.
WESOŁY KARNAWAŁ. Rozmowy o karnawałowych zwyczajach. Przygotowania do balu karnawałowego: wykonanie masek, kotylionów, czapeczek, projektowanie strojów karnawałowych. Wykonanie elementów dekoracji na choinkę szkolną. Wspólna zabawa podczas balu karnawałowego zorganizowanego w naszej szkole.
MOJA BABCIA I MÓJ DZIADZIUŚ. Rozmowy na temat Święta Babci i Dziadka. Wzbudzanie uczucia miłości i szacunku do starszych. Poznanie piosenki „U Babci jest słodko”. Wykonanie upominków dla Babci i Dziadka. Zachęcanie dzieci do pomocy osobom starszym.
PRZYRODA W ZIMOWEJ SZACIE. Obserwacja zimowego krajobrazu podczas wycieczki po najbliższej okolicy. Zabawy na dworze: wydeptywanie śladów na śniegu, maszerowanie po śladach, zjeżdżanie na sankach, lepienie bałwana, itp. Rozmowy o różnych sportach zimowych. Zimowa praca plastyczna.
DZIEŃ ŚWIĘTEGO WALENTEGO. Rozmowy z dziećmi na temat kolegi, koleżanki. Słuchanie nastrojowych melodii. Rozmowy na temat tradycji walentynkowych: podarunki, życzenia. Wykonanie własnych walentynek podarowanie ich komuś bliskiemu. Wykonanie skrzynki walentynkowej.
J.CH. ANDERSEN – CZŁOWIEK, KTÓRY WYCZAROWAŁ NAJPIĘKNIEJSZE BAŚNIE. Poznajemy biografie J.Ch. Andersena. Wspólne czytanie wybranych baśni. Wykonanie albumu ilustrowanego do wybranej opowieści. Oglądanie ekranizacji baśni Andersena. Konkurs literacki z twórczości i życia J.Ch. Andersena.
ULUBIONE ZAJĘCIA DZIECI. Rozmowa na temat ulubionych zajęć dzieci. Pasje, hobby, zainteresowania. Jak spędzać czas wolny – „Burza mózgów”. Wystawa ulubionych zabawek dzieci. Turniej gier i zabaw świetlicowych. Budowle z pudełek, kartonów, tektur. Konstruowanie garaży i pojazdów.
TYLE KOBIETY DOOKOŁA. Przypominamy sobie sławne kobiety. Rozmowy na temat zawodów charakterystycznych dla kobiet. 8 marca – Dzień Kobiet – rozmowy na temat rodowodu tego święta. Wykonanie upominków z okazji Dnia Kobiet. Rysujemy portret kobiety która jest dla nas przykładem – autorytetem.
PRZEDWIOŚNIE. Wypowiedzi dzieci na temat marcowej pogody i pierwszych zwiastunów wiosny. „Szukamy Wiosny” – spacer po okolicy , wypatrujemy oznak zbliżającej się wiosny. Siejemy rzeżuchę i sadzimy cebule na szczypiorek. Rozszyfrowujemy przysłowie: „W marcu jak w garncu”. Wykonanie pracy plastycznej farbami przedstawiającej przyrodę wczesną wiosną.
Z PIOSENKĄ JEST NAM WESOŁO. Organizujemy świetlicowy konkurs piosenki. Rozpoznawanie popularnych melodii na podstawie urywków utworów. Sporządzenie spisu znanych i lubianych piosenek dziecięcych. Wiosna w literaturze dziecięcej. Wykonanie ilustracji do wybranego wiersza o wiośnie.
NASZE ZDROWIE. Wycieczka do lasu – wdychamy świeże powietrze. Rozmowy na temat wpływu wiosennej pogody na nasze zdrowie. Postępowanie w czasie choroby, przestrzeganie zaleceń lekarza. Specjalności lekarskie. Nauka wiersza „Czystość to zdrowie”. Rozmowy na temat higieny osobistej i jej wpływu na nasze zdrowie. Przygotowanie surówki z warzyw i owoców.
ZWYCZAJE I OBRZĘDY WIELKANOCNE. Opowiadanie o zwyczajach Wielkanocnych. Wykonanie kartek świątecznych, malowanie pisanek, wycinanie zajączków i kurczaczków. Wykonanie stroika świątecznego. Jak przygotować święconkę? Co to jest śmigus-dyngus? Przygotowanie dekoracji wielkanocnych w świetlicy szkolnej.
NIEZMIERZONY KOSMOS. Co to jest kosmos? Co to jest planeta, a co to jest gwiazda? Poznajemy wybrane konstelacje gwiezdne np. Orion, wielka niedźwiedzica itp. Czy istnieje życie poza Ziemią? Wykonanie pracy plastycznej przedstawiającej ludzika z innej planety. Piszemy własne opowiadanie o planecie, na której istnieje życie.
NASI PUPILE. Rozmowy na temat naszych czworonożnych ulubieńców. Wykonanie gazetki poświęconej naszym ukochanym zwierzętom. Praca plastyczna przedstawiająca nasze domowe zwierzątka – technika dowolna. Rozmowy na temat praw zwierząt.
OBCHODY ŚWIĄT MAJOWYCH. Poznajemy historię powstanie Konstytucji 3-go Maja oraz jej twórców. Słuchanie utworów i pieśni patriotycznych. Cechy charakterystyczne każdego zawodu. Odgadywanie zagadek związanych z różnymi zawodami. Symbole narodowe – wykonanie flagi Polski. Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu.
WYRUSZAMY NA MAJÓWKĘ. Przygotowanie gazetki ściennej o tematyce turystycznej. Wypowiedzi na temat przygotowania do wiosennej wyprawy. Ustalamy zasady pieszej wędrówki. „Okolica w której lubię przebywać” – praca plastyczna farbami plakatowymi.
PRACA STRAŻAKA. Uświadomienie dzieciom trudów pracy strażaka i jego poświęcenia dla innych. Przedstawienie plama barwną pożaru. Wykonanie plakatu „Ostrożnie z ogniem” Poznanie przyczyn powstawania pożarów, sposobów zapobiegania im. Wycieczka do jednostki straży pożarnej – wywiad ze strażakiem.
ŚWIĘTO WSZYSTKICH MAM. Wypowiedzi dzieci na temat roli mamy w rodzinie oraz sposobów wyrażania swojej miłości, wdzięczności i przywiązania. Wykonanie prezentu dla mamy. Spacer na łąkę – układanie bukietu dla mamy z polnych kwiatów. Przypomnienie wierszy, życzeń i piosenek dla mam.
PRZYRODA WOKÓŁ NAS. Obserwacje przyrody. Naśladowanie głosów ptaków i szumu drzew. Zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad zachowania obowiązujących w parkach lub w lesie. „Wiewiórka” – praca plastyczna. Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu. Wyjaśniamy pojęcia – ochrona przyrody i ekologia.
ŚWIĘTO WSZYSTKICH DZIECI. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat Dnia Dziecka i oczekiwań z nim związanych. Zapoznanie dzieci z prawami, jakie im przysługują. Jak wyglądają dzieci różnych narodowości – opis. Nauka piosenki „Wszystkie dzieci nasze są”. Zabawy na placu zabaw.
LATO CZEKA. Przedstawienie w sposób plastyczny z wykorzystaniem materiałów przyrodniczych letniej łąki. Zabawy na świeżym powietrzu. Nauka piosenki „Lato, lato”. Rozmowa z dziećmi o letniej pogodzie. Moda wakacyjna – projektowanie ubrań na gorące lato.
WKRÓTCE WAKACJE. Rozmowy na temat wakacyjnych planów dzieci. Poznajemy ciekawe zakątki Polski przy pomocy widokówek, albumów, folderów i Internetu. Wykonanie gazetki ściennej „Wakacyjne rady”. Robimy kolorowe koperty i piszemy próbne listy z wakacji.
ŻEGNAJ SZKOŁO. Porządkowanie świetlicy szkolnej przed wakacjami. Wykonanie daszka przeciwsłonecznego z kolorowego kartonu. Zabawy na boisku szkolnym. Zwrócenie uwagi na zabawy wakacyjne i zachowanie bezpieczeństwa w ich trakcie.