PROJEKT INNOWACJI „CZYTAM – BUDUJĘ SWÓJ SYSTEM WARTOŚCI”
I.
NAZWA SZKOŁY – Szkoła Podstawowa im. płk. Leopolda Lisa - Kuli w Pruszynie
AUTOR – Renata Solnica
TEMAT - ,,Czytam – buduję swój system wartości”
PRZEDMIOT – innowacja pedagogiczna
RODZAJ INNOWACJI – programowa, metodyczna, organizacyjna
DATA WPROWADZENIA – 01.12.2016 r.
DATA ZAKOŃCZENIA – 03.04.2017 r.
II. OPIS PROJEKTU
Projekt ,,Czytam – buduję swój system wartości” przeznaczony jest dla uczniów szkoły podstawowej w Pruszynie. Jego głównym założeniem jest popularyzowanie czytelnictwa i integrowanie społeczności szkolnej.
Podjęte przez nas działania mają na celu wdrożenie dzieci i młodzieży do częstych kontaktów z książką i zachęcenie ich do samodzielnego czytania.
Dzięki realizacji różnorodnych działań pokażemy, że czytanie kształtuje wewnętrzny świat dziecka, a odpowiednio dobrana literatura pomaga budować system wartości i wskazuje życiowe priorytety.
Wychowanie do czytania jest pracą żmudną i wieloletnią. Powinno rozpocząć się jak najwcześniej. Jest to bardzo ważne, ponieważ wychowanie dzieci na czytelników jest dzisiaj, w dobie społeczeństwa informacyjnego, ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Nieumiejętność czy stronienie od czytania może spowodować nienadążanie za zmianami, a w konsekwencji wykluczenie informacyjne. Pamiętajmy, że nikt nie rodzi się czytelnikiem, a zamiłowanie do czytania musi być pobudzane przez inne osoby.
ZAŁOŻENIE:
W trosce o poprawę stanu czytelnictwa w naszej szkole zamierzamy podjąć działania opierające się na przedsięwzięciu adresowanym do uczniów z klas I – III i IV – VI. Projekt wpisuje się w podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2016/2017 ogłoszone przez MEN. Głównymi celami projektu jest podjęcie innowacyjnych działań promujących książki i bibliotekę szkolną jako miejsce przyjazne uczniom oraz zwiększenie roli czytania w kształceniu, wychowaniu i rozwijaniu zainteresowań dzieci.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- Popularyzowanie czytelnictwa i poprawa jego stanu w szkole
- Kształtowanie wzorców i wartości
- Wyrabianie nawyku właściwego spędzania czasu
- Przygotowanie do poszukiwania potrzebnych informacji i materiałów
- Rozwijanie sprawności umysłowych i umiejętności twórczych
- Budowa poczucia własnej wartości
- Rozwijanie sprawności językowych